| Follow || Dashboard |
// SΔZΔTUL FITRI \\
Cheezy Wedges Homemade
27 September 2012 | 04:44 | 0 Comments ♥
Assalamualaikum

Hari ni elaun masuk. So lepas kelas computer aku balik rumah kejap ambik anak sedara aku kat tabika .Then budak tu ajak singgah kedai .Sambil tunggu dia memilih makanan kanak2 dia (coklat,keropok and ntah apa2 mainan) aku ternampak ubi kentang gemuk2 macam aku ni kat atas rak dalam bakul kat kedai mart tu . So aku terpikir nak buat cheezy wedges .Daripada beli kat kepsi yg berharga RM4 tu yang cuma ada 5 hirisan jea, why not kalau aku buat sendiri, lagi jimat and dapat banyak . Then aku pun pilih2 lah bahan2 nak buat cheezy wedges tu .Murah weh murah! hahaha

BAHAN-2

Serbuk lada hitam, cukup rasa maggi, serbuk kunyit
air

minyak untuk menggoreng

ubi kentang 4 biji (boleh dapat dalam 30 kepingan hirisan)

Tepung beras

Tepung gandum


mayonis cheezy ladychoice(ni aku beli yang timbang punya)

Sos Cili Thai Kimball



CARA-2 MEMBUAT


1. Buang kulit ubi kentang dan bersihkan .Kemudian potong kepada beberapa bahagian secara menyerong


 2. Masukkan tepung beras dan tepung ganndum dalam bekas yang lain.Kemudian masukkan sedikit demi sedikit air sehingga menjadi bancuhan yang sederhana cair.


3.Masukan pula serbuk lada hitam, cukup rasa maggi dan serbuk kunyit dan kacau hingga sebati.


4. Masukkan pula ubi kentang dan gaul rata 


5.Goreng pada api yang sederhana agar ubi masak didalam sehingga menjadi kekuningan .Angkat dan toskan .Kemudian hiakan dengan sos thai dan mayonis ceezy (hiaskan lah sangat .haha)


6. Tadaaaaa dah siap! :D boleh lah korang mula melantakk .hihi kalau nak buat banyak2 pun boleh .Ubi kentang yg digaul dengan tepung sebelum goreng tu,korang letak dalam fridge .Bila lapar nanti dah boleh amek terus goreng jaa. 






Older PostNewer Post
♥ Le' Owner ♥

♥ Hello , for short saza , im 19 years old , Penang currently . Please be nice here . Leave your footstep at the shoutbox and follow me . Thanks :) ♥

♥ Le' Music Video ♥



♥ Le' Tagieboard ♥


♥ Le' Credits ♥

Skin By //SuhailaRoslan
image By Google